Morgonrutin för alla & skola24-Fritidshem

Nu har vi kommit igång med fritidshemmet och som alltid vid start är det mycket nytt, extra speciellt i år då vi startat upp ett fritidshem på skolan! Detta brev kommer innehålla information om morgonrutiner, rätt till fritids? fritidstider, Skola24 och kontaktuppgifter. Framöver kommer mail som endast rör de elever som har fritids skickas ut till de elever som har fritids, via Unikum.

Morgonen

Detta gäller från och med måndag 16/8; Fritids är inomhus i matsalen 6.20-7.15, de elever som är på plats 6.40-7.00 erbjuds frukost (meddela i förväg om ni behöver frukost). 7.15 går fritids ut och är utomhus fram till 8.00. Som det ser ut nu kommer vi checka in elever fram till 7.30. Om ditt barn kommer själv till skolan är det viktigt att påminna om den rutinen. Då allt är nytt med rutiner och fritids på skolan kommer vi kanske behöva ändra rutinerna på sikt men vi börjar så här. Har ni ingen fritidsplats är ni välkommen till skolan efter 7.30 och eleven ska gå hem direkt efter skolan (eller när bussen kommer). Fritids har öppet 6.20-8.00 samt 13.00-17.30.

Vilka elever får vara på fritids?

De elever som har en placering på fritids och har behov av det. Alltså har du rätt till fritids de tider du arbetar/studerar plus restiden till och från studierna. Är du föräldraledig med syskon får du ha ditt barn på fritids till senast 15.30 men ej på lov/studiedagar. Är du ledig har du inte rätt till omsorg på fritidshemmet, då behovet inte finns. Det kan finnas särskilda undantag se fullständiga regler i kommunens dokument: https://www.uppsala.se/skola-och-forskola/grundskola-och-fritids/fritidshem-och-fritidsklubb/regler-och-rattigheter-for-fritidsverksamhet/

Skola24

I måndags kunde jag importera eleverna, som har fritidsplacering, i Skola24. Du som vårdnadshavare behöver nu logga in i Skola24 och registrera vistelsetid (se info om hur nedan). Det är redan tre elever som ett registrerat schema inför nästa vecka, kul att några hittat dit innan min info! Finns inte ditt barn i Skola24 logga in i eBarnUngdom och dubbelkolla att ni har placering, har ni inte de kontakta Antagningsenheten, har ni plats men inte finns i Skola24, kontakta Edvard. I Skola24 lägger ni in vistelsetider som ert/era barn är i behov av. Under ’’Tillfällig ändring’’ kan skriva kommentarer till oss om t.ex. farmor hämtar eller ditt barn går hem med kompis, åker buss etc. Under denna rubrik kan ni också ta bort fritidstid en viss dag. Ni kan göra tillfälliga ändringar när som helst. Grundschema kan ändras senast dagen före det ska gälla.

Lov och lovdagar kommer att skickas ut via Skola24. Första lovdagen (studiedag) är fredagen den 24 september. Ni kan snart besvara den lovdagen i Skola24. Ni får mail från Skola24 när lovschema finns att besvara. För oss och matsalspersonalen är det jätteviktigt att ni meddelar via dessa ’formulär’ för att vi ska kunna planera personalscheman och att det finns mat för eleverna, och ev. Specialkost.

Inloggning med Bank-ID

https://uppsala-sso.skola24.se (tips att spara denna snabblänk på hemskärmen)

Har du som vårdnadshavare inte tillgång till Bank-ID kan du kontakta Edvard för registrering av aktuell e-postadress. Då ges möjlighet till alternativ inloggning.

För att få utskick behöver du registrera mobilnummer och epostadress. OBS! Viktigt för att få mailutskick inför lov och lovdagar!

Gå in på Start - Inställningar – Mina inställningar.

Klicka sedan på länken Ändra epostadress - Ändra mobilnummer.

Informationsfilmer för er VH hur systemet funkar för er: https://www.youtube.com/playlist?list=PL7NfX0vK3w_1K9-w8yMdbGl24HkkycQGI och mer ingående information i text/bilder: https://www.skola24.com/support/forskolafritidshem/manualer/vardnadshavare

Uppsala kommun har inte ett färdigt avtal med Skola24’s app, därför fungerar inte appen för fritidsfunktionerna. Det är webbläsaren som gäller.

Fritidsnummer: 018-727 86 85, där kan ni nå oss på lov, morgonfritids samt eftermiddagsfritids.

Mvh.
Fritidspersonalen, Börje skola.